Syrop klonowy to tradycyjny kanadyjski produkt, nie bez przyczyny nazywany Kanadyjskim Płynnym Złotem. Oprócz docenianych walorów smakowych, syrop charakteryzuje się bogactwem składników odżywczych, m.in. manganu, cynku i magnezu oraz witamin z grupy B. Syrop klonowy wykazuje działanie prozdrowotne, potwierdzone w licznych badaniach naukowych. Syrop klonowy jest wartościowym zamiennikiem cukru, którego z pewnością nie można nazwać pustymi kaloriami. Należy jednak stosować go w umiarkowanych ilościach, ponieważ zawiera sporo sacharozy.

Zastosowanie syropu klonowego w kuchni

Syrop klonowy jest płynny i gęsty. Ma złocisty kolor, przypominający miód. W sklepach można spotkać syropy jaśniejsze i ciemniejsze. Im ciemniejsza barwa, tym mocniej zaszedł proces karmelizacji cukru w trakcie odparowywania syropu. Za cenniejsze uznaje się syropy jasne. Mają one delikatny smak – słodzą bez zmieniania smaku potrawy. Wiele osób ceni sobie jednak charakterystyczny „przypalony” posmak ciemnych syropów i to je uznaje za smaczniejsze. Najpopularniejszym zastosowaniem syropu klonowego jest polewanie nim naleśników, bądź tradycyjnych w Kanadzie i USA pancakes, przypominających nasze racuchy. Jest również smaczną polewą do gofrów i tostów francuskich. Syrop bardzo dobrze rozpuszcza się w wodzie, dlatego można nim słodzić ciepłe napoje, drinki i koktajle. Ciemniejsze syropy sprawdzą się jako marynata do mięs, a wszystkie jego rodzaje można zastosować do wypieków.

moc syropu klonowego - co kryje w sobie

Syrop klonowy zamiast cukru

100 g syropu klonowego dostarcza 270 kcal, czyli mniej niż cukier (ok. 400 kcal/100g). W jego składzie znajdziemy głównie sacharozę (52-75%), dlatego należy spożywać go z umiarem. Ma również dość wysoki indeks glikemiczny (IG=65), dlatego nie jest polecany cukrzykom. Nie powinien być również stosowany przez osoby na diecie bezcukrowej, z kandydozą, ani jako substytut cukru dla osób odchudzających się. Syropu klonowego nie nazwiemy jednak pustymi kaloriami, ze względu na obecne w nim w dużych ilościach przeciwutleniacze korzystne dla zdrowia, a także witaminy i składniki mineralne. Syrop klonowy jest także dobrym produktem dla alergików uczulonych na miód. Syrop klonowy można kupić w sklepach z żywnością naturalną i dużych marketach, a ostatnio także w dyskontach. Jego cena zbliżona jest do ceny dobrego miodu. Najlepiej kupować go w szklanych buteleczkach, ponieważ szkło uniemożliwia wymianę gazów i pozwala na dłużej zachować jakość i świeżość syropu. Plastikowe buteleczki trzeba przechowywać w lodówce.

Wartości odżywcze syropu klonowego

Syrop klonowy oprócz cukru zawiera składniki mineralne: mangan, cynk, wapń, sód, potas, żelazo i selen oraz niektóre witaminy z grupy B. Szczególnie istotna jest w nim ilość manganu i witaminy B2 (ryboflawiny). 60 ml syropu, czyli ¼ szklanki, pokrywa w całości dzienne zapotrzebowanie przeciętnego człowieka na mangan, w 37% na ryboflawinę, w 18% na cynk, w 7% na magnez, a w 5% na wapń i potas. Zjedzenie takiej ilości syropu klonowego dostarcza 216 kcal, czyli stosunek wartości zdrowotnych do kalorii wypada całkiem nieźle, jak na substancję słodzącą. Nie możemy zapominać, że syrop klonowy to także bardzo dobre źródło związków fenolowych, należących do grupy przeciwutleniaczy. Pojemność przeciwutleniająca syropu klonowego, czyli zdolność zwalczania niekorzystnych dla zdrowia wolnych rodników, jest podobna jak w brokułach, jabłkach i bananach. 60 ml syropu klonowego, czyli ¼ szklanki dostarcza 10-38% dziennego zapotrzebowania na antyoksydanty, rekomendowanego przez organizacje żywieniowe w USA.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here