Wartość odżywcza ziemniaków jest niedoceniana. I to błąd. Lub wiesz, iż ziemniaki mają dużo witaminy C aniżeli jabłka oraz dynie, a tyle samo co cukinie? Są również pięć razy mniej kalorii aniżeli makarony oraz kasze. Kartofle muszą być natomiast dobrze przyrządzane, aby nie straciły witamin oraz minerałów. W naszej kuchni ciężko wyobrazić sobie obiad bez ziemniaków. Wydają się natomiast nieodzownym elementem naszej kuracji. Tak powszechnie jemy kartofle, iż kompletnie nie zastanawiamy się, ile mają zalet. Ziemniaki są nie tylko bardzo smaczne oraz powszechne, gdy idzie o ich kulinarne zastosowania, jednak także zdrowe oraz pożywne. Choć niektórzy mają je za etiologię przybierania na wadze lub za np. relikwię czasów, jeśli nie ważna było nabyć np. komosy lub również ryżu brązowego, ziemniaki naprawdę warto jadać. Czemu warto często jeść ziemniaki oraz jak winni je dobrze przygotować, by nie zostały one pozbawione posiadanych wartości odżywczych?

Ziemniaki – wartości odżywcze

W ziemniakach najważniejszy jest potas – żeby zachować go jak bardzo, wkładaj bulwy do małej liczby gotującej wody (winna tylko je zakrywać) oraz posól. Są one również cennym źródłem: sodu, magnezu, wapnia, manganu, żelaza, miedzi, cynku, fosforu, fluoru, chloru, jodu, karotenu, witamin K, B1, B2, B6 oraz C (od 11–16 mg/100 g, w współzależności od pory roku), a również biotyny, fruktozy, sacharozy, skrobi i kwasów: nikotynowego oraz pantotenowego.
Najbogatszą w elementy odżywcze (białka, węglowodany oraz elementy mineralne) częścią ziemniaka jest powierzchnia znajdująca się tuż pod warstwą korową oraz korą pierwotną, czyli miękisz pierwotny. To więc ziemniaki należy obierać oszczędnie, a najlepiej wcale. Niestety mitem jest, iż można ochronić witaminę C. Ugotowane ziemniaki na przednówku, mają jej tyle co nic. Składa się ona nie wyłącznie w trakcie przechowywania oraz gotowania, jednak również pod wpływem powietrza oraz promieni słonecznych, gdy je obierasz oraz kroisz. Najwięcej elementów mineralnych tracą ziemniaki pokrojone oraz chronione w wodzie.

jakie ziemniaki najzdrowsze dla nas

Ziemniaki – doskonałe na serce oraz żołądek

Ze powodu na zawartość potasu ziemniaki są zalecane osobom z nadciśnieniem tętniczym. Nadciśnieniowcy winni spożywać je także więc, iż kartofle są dużo mało sodu (pod warunkiem, iż w ogóle ich nie solimy czy dodamy szczyptę soli pod koniec gotowania). Poza tym naukowcy z brytyjskiego Instytutu Badań Żywności w Norwich odkryli ostatnio, iż ziemniaki mają kukoaminy – związki obniżające ciśnienie krwi. Stwierdzili również, iż gotowane kartofle mają bardzo więcej kukoamin aniżeli smażone. Ziemniaki są również niezbędne dla ludzi cierpiących na cukrzycę. Zamknięta w tychże warzywach skrobia wchłania się powoli, może zatem być tak wykorzystana, mimo ograniczonych zdolności tworzenia insuliny przez trzustkę pacjenta.
Gotowane ziemniaki są lekkostrawne, potrafią być dobrym daniem dla dzieci. Zajmuje się je te osobom mającym kłopoty z systemem pokarmowym, np. po zatruciach. Dzięki dużym ilościom błonnika pomagają przy zaparciach, kłopotach z trawieniem oraz biegunkach. Przynoszą także ulgę będącym na zgagę – oczywiście pod warunkiem, iż nie podsmażymy ich na tłuszczu.

[Głosów:1    Średnia:5/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here