Kompetencje miękkie i twarde – które ważniejsze?

Współczesny pracownik powinien charakteryzować się całym szeregiem kompetencji. Te dzielą się na dwa rodzaje: miękkie i twarde. Do tej pierwszej grupy zalicza się umiejętności społeczne i psychofizyczne takie jak umiejętność pracy w grupie, zdolność pracy pod wpływem presji czasu i stresu, efektywną komunikację itp. Istnieje mylne przeświadczenie, że kompetencji tych nie można się nauczyć. Na szczęście jest to mit. Z kolei kompetencje twarde reprezentują konkretne umiejętności. Można zaliczyć do nich znajomość języków obcych, obsługę specjalistycznych maszyn, znajomość programu komputerowego itp. Trudno jednoznacznie określić, które z nich są ważniejsze, ponieważ wszystkie brane są pod uwagę w procesie rekrutacji. Istnieją jednak zawody, w których znaczącą rolę odgrywają kompetencje miękkie oraz takie, w których w głównej mierze liczą się kompetencje twarde. Do grupy pierwszej można zaliczyć wszystkie zawody związane z interakcją z klientami oraz posady menadżerskie, natomiast do drugiej z nich np. budowniczych, konstruktorów, programistów, architektów itp.

trudnyklient.pl

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here