Różne rodzaje systemów ERP dla firm

Praktycznie każdy produkt doczekał się różnych swoich wersji i nie inaczej jest z oprogramowaniem ERP dla firm. Systemów tych jest do wyboru naprawdę sporo. Bardzo ważne jest ich dokładne poznanie, albowiem tylko w ten sposób można wybrać ostatecznie to, co rzeczywiście sprawdzi się w konkretnej firmie.

1 – niestandardowy (własny) system ERP

Jest to jedno z częściej stosowanych teraz rozwiązań, które jest niestety na ogół rozwiązaniem najdroższym. Koszty wzrastają z prostego powodu. Niestandardowe oprogramowanie ERP dla firm jest tworzone od podstaw dla jednej wybranej firmy, tak więc dostawca ERP musi opracować je od nowa w całości, co zajmuje sporo czasu – a czas to pieniądz.

Indywidualnie dopasowane oprogramowanie ma jednak olbrzymią przewagę nad „gotowcami”, albowiem idealnie trafia w potrzeby i wymagania firmy. W końcu jest przygotowywane z myślą o jej działalności. Warto więc pomyśleć, czy przypadkiem te początkowo wyższe koszty później nie przełożą się na większe zyski.

2 – oprogramowania oparte na chmurze

Znacznie mniej kosztowne będzie natomiast oprogramowanie przygotowane na chmurze, często wybierane przez firmy o średniej lub mniejszej wielkości. Jest to bardzo uniwersalna opcja. Tak naprawdę jeżeli ktoś myśli o zastosowaniu oprogramowania ERP dla firm po raz pierwszy w życiu, powinien sięgnąć właśnie po tą opcję.

W przypadku oprogramowania opartego na chmurze wszystkie zasoby konkretnego przedsiębiorstwa trafiają do zewnętrznego systemu i tam są później przechowywane oraz zabezpieczane, z tego miejsca się nimi również zarządza. Opcja jest oferowana przez większość dostawców ERP. Charakteryzują ją niskie koszty usługi.

Co wybrać?

Sama znajomość różnych typów systemów ERP nie wystarczy jednak do tego, by wybrać z nich coś sensownego. Ważniejsze bywa wyznaczenie celów firmy, czyli tego, do czego chce się dążyć. Czasami nie ma takiej potrzeby, by jednocześnie wykorzystywać wszystkie narzędzia zapewniane przez oprogramowanie ERP dla firm, skoro tylko kilka z nich rzeczywiście może się przydać.

A każda dodatkowa kombinacja i wprowadzona zmiana wiąże się jednak z dodatkowymi kosztami. Do takich rzeczy należy podchodzić w sposób rozsądny, wszystko sobie analizując, by nie mieć też problemów z zarządzaniem budżetem firmy.

Artykuł powstał we współpracy ze specjalistami z firmy BPSC.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here